Úvod

Stáhnout vCard

Jiří Veselý

Jiří Veselý

5 základních pravidel komunikace s novináři

8.8.2014, od admin, kategorie Mediální školení, Zpravodajství
Pravidla komunikace s novináři

Komunikace s novináři má svá pravidla

Během své letité praxe v médiích jsem se setkal se spoustou lidí, kteří chtěli navázat jakýsi pracovní kontakt a mít tak před ostatními náskok. Pokud jsem se něco, především jako žurnalista, naučil, pak je to to, že každý kontakt by měl být vzájemně prospěšný a nikdy by nemělo jít o tzv. „jednosměrku“, kdy jeden bude mít navrch a druhý z toho nebude mít nic. Už samotný kontakt s novináři by se proto měl opírat o všeobecně platná pravidla slušnosti, zvláštní zřetel by pak měl být brán na následnou komunikaci. Pokud se k tomuto mnohdy nezvratnému kroku chystáte nebo máte pocit, že by k němu někdy mohlo dojít, pak by vám snad mohly prospět mé vlastní zkušenosti. Tady jsou některá zásadní pravidla při kontaktu a komunikaci s novináři.

1. Buďte přátelští a slušní

I kdyby se ve vás stokrát nahromadily emoce všeho druhu, je nutné při kontaktu s žurnalisty držet „páru pod pokličkou“. Práskání dveřmi před kamerou, nadávky, silácká gesta nebo fyzické napadení novináře ba dokonce celého štábu ještě nikomu nijak neprospělo, spíše naopak. Můžete si být jisti, že pokud se pustíte do konfliktu se zástupcem médií, nic tím nezískáte a nakonec se vše obrátí proti vám.

2. Buďte upřímní a nelžete

Lež má krátké nohy, to ví jistě každý. Pokud si při komunikaci s novinářem začnete vymýšlet, je jen otázkou času, kdy se na to přijde. Co žurnalista, to detektiv. Klidně si můžete představit novináře jako jakéhosi hledače pravdy. Většinou totiž zpracovává konfliktní témata minimálně o dvou stranách a v rámci novinářské etiky balancuje na ostří nože a snaží se objektivně o nalezení pravdy ve sporu. Dobrý novinář si tvrzení protistran ověřuje u nezávislých zdrojů, a tak lež se velice rychle ukáže.

3. Buďte obezřetní

Absolutní většina novinářů, když nepočítáme ty profesně vyhořelé, nezkušené nebo jednoduše arogantní, přistupuje ke každému kontaktu nanejvýš citlivě. Nikdy totiž nemůžete vědět, kdy se vám ta či ona informace bude hodit. Jisté je, že novináři dokážou být přátelští až kamarádští za všech okolností a drtivé většině z nich není neznámá empatie. To ovšem v některých může zavdávat příčinu k vypovídání se. S informacemi proto raději šetřete. Nemluvte s novináři více než je nezbytně nutné. Tahle profese se totiž neodehrává pouze v rámci obvyklé pracovní doby. Správný novinář funguje permanentně, a když mu svěříte tajemství, byť při sklence někde v baru, buďte si jistí, že ho dokáže zúročit. A i kdyby vám tisíckrát řekl, že mikrofon není zapnutý a kamera nejede, zařiďte se tak, jakoby jste byli neustále nahráváni a každé vaše slovo bylo zaznamenáno.

4. Buďte asertivní

Kontakt s médii a následná komunikace nemusí být zákonitě vždy příjemným zážitkem, často tomu bývá právě naopak. Pokud se stane, že jste se už ocitli v roli zpovídaného, pokuste se být asertivní. Nenechejte se vmanévrovat do kouta třeba otázkami na tělo, buďte upřímní především sami k sobě. Jestliže se stala událost X a je evidentní, že na ni máte nějaký podíl, přijměte kus vlastní odpovědnosti. To samozřejmě neznamená, že všechnu vinu za to, co se stalo, vezmete na sebe, ale pokud se vyslovíte v tom smyslu, že k chybě mohlo dojít i u vás, budete mít na dlouho od novinářů klid. A jestliže si nejste jisti, naučte se říkat slova jako, nevím, na to vám teď nedokážu odpovědět.

5. Buďte nad věcí

Hodně lidí má z médií a žurnalistů obavy nebo dokonce až panický strach, to ale vůbec není na místě. Poradím vám, jak z toho strachu ven. Média si můžete představit třeba jako pekárnu a novináře zase jako mistra pekaře. Je to jen o uspokojování poptávky nabídkou, nic víc. Nebo jinak, „kšeft“ jako každý jiný! Média nemají žádnou nadpřirozenou moc, jsou trochu více vidět, to ano, ale nemohou vás uhranout, a když budete nad věcí, pravdomluvní, přátelští a slušní, nemohou vám nijak ublížit.

Budete-li tato pravidla dodržovat, komunikace s novináři nebude tak obtížná, jak se vám teď zdá.

Chcete znát další fígle ze světa médií? Napište mi nebo si objednejte mediální školení.

Komentáře uzavřeny

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress