Úvod

Stáhnout vCard

Jiří Veselý

Jiří Veselý

Jak komunikovat se skupinou a prolomit ledy?

22.8.2014, od admin, kategorie Moderování

Mediální výchovaJestli je něco, co jsem se za svoji moderátorskou praxi opravdu naučil a je mi to k užitku i v civilním životě, pak je to komunikace se skupinou lidí. Na první pohled se to může zdát jako úplně jednoduchá věc, prostě si stoupnete před dav lidí a něco jim řeknete, tečka. Opak je ale pravdou. Promlouvat ke skupině lidí, navázat kontakt, udržet pozornost, případně pobavit nebo něčemu posluchače přiučit není vůbec snadné, chce to cvik, trpělivost, takt i připravenost. Dobrý moderátor nebo řečník tohle všechno musí mít neustále na paměti.

Učený řečník z nebe nespadl

Možná jste se s tím už sami setkali. Máte někde o něčem řečnit a jste z toho s nervy doslova a do písmene v „háji zeleném“, protože jste plní obav, co na to lidi? Tady je hned na místě podotknout, že učený z nebe nespadl a pokud jste navíc v tématu, které se má probírat, takzvaně kovaní, pak buďte bez obav, budete dobří. Nemusí tomu tak být ale vždy, a co víc, můžete řečnit před skupinou úplně cizích lidí, kteří vám mohou dát pocítit, že vašemu výkladu nejsou příliš nakloněni nebo hůře, že je zajímáte méně než vzduch.

Důležitá je připravenost moderátora

Kdo bude připraven, toho nemůže nic zaskočit. Tuhle větu jste jistě slyšeli už mnohokrát, ale je na ní kus pravdy. Dobrý moderátor nebo řečník předstupuje před skupinu posluchačů vždy důkladně připravený.

Jistě, nějaké body můžete získat improvizací, pokud se do ní ale nepouštíte dnes a denně a nemáte s ní příliš zkušeností, doporučuji se do ní raději nepouštět. Snadno se tak můžete zamotat do změti blábolů, slovních vycpávek typu „nicméně, takže, v podstatě“ a hlavně „ééé“. Všichni čerti mě berou, když „ééé“ slyším z úst člověka, který se moderováním živí dnes a denně. Tímto si ve skupině posluchačů získáte jen málokoho nebo spíš vůbec nikoho. Je to totiž neposlouchatelné!

Pokud máte problém s pamětí, pak si řeč slovo od slova napište a klidně ji raději odrecitujte, jinak si minimálně připravte osnovu svého proslovu, v případě, že hodláte promluvit na večírku nebo dav pouze pobavit, pak si před svým vystoupením sesumírujte základní myšlenky v hlavě a jděte směle do toho.

Skupinová soustředěnost

Nakolik se skupina lidí může jevit jako stále konstantní a kompaktní celek, opak je pravdou. Pokaždé jde o jinou skupinu a i práce se skupinou stále stejných lidí nemusí jít pokaždé stejně dobře hladce. Stačí, aby jednoho posluchače například bolel zub nebo se zle vyspal a na malér je zaděláno. Jeden nespokojenec totiž svým „nespokojenysmem“ dokáže otrávit všechny okolo. Profesionální moderátor musí mít tohle na paměti a na takové eventuality být připravený a nenechat se při svém výkonu i případnými projevy nevole nijak rozhodit.

Charakteristika skupin

Obecně lze tvrdit, že se při svém řečnění můžete v zásadě potkat se třemi druhy skupin posluchačů od přátelské, netečné až po nepřátelské. Komunikace s přátelsky naladěnou skupinou lidí jde jako po másle, ať řeknete, co řeknete, bude to v pohodě.

Nepřátelsky naladěné publikum se sice může jevit jako velice obtížné a komplikované pro komunikaci, pokud na něj ale budete připraveni, nemůžete neuspět. Pravda, je třeba se přichystat na možné hlasité projevy nevole, v krajním případě i nadávky od hulvátů, kteří v euforii, nezřídka ovínění, zapomínají na slušné vychování. Pořád je to ale všechno o komunikaci a nikdy nemůžete vědět, zda nakonec nevyústí i po třeba prvotních neúspěších v něco pozitivního.

Nejtvrdší oříšek

Netečná skupina, to je ta, jejíž členové vám budou zívat, bude vám s nimi chybět to zásadní, oční kontakt, budou se vám procházet sem a tam bez ohledu na to, co vy budete říkat, hlasitě se mezi sebou vybavovat a dělat všechno možné jen ne vás poslouchat. Taková skupina je sakra tvrdým oříškem!

Tuhle situaci zvládne jen skutečně hotový řečník s praxí. Možná by někdo mohl namítnout, že jde přece o téma samotné, které se probírá nebo přímo o osobnost moderátora, který buďto dokáže zaujmout anebo ne. Není to tak ale úplně pravda.

Za svou moderátorskou praxi jsem měl už párkrát tu „čest“ narazit na takovéto posluchače. Takovou situaci pak označuji, s dovolením, vlastním termínem „arogantní nuda“. Někteří, naštěstí jsou to pouze bílé vrány, totiž mají pocit, že vám stůj co stůj musejí dát pocítit, že oni si vás přece najali a zaplatili nebo nedej Bože, že oni vlastní společnost XY, jsou nechutně zámožní, mají konexe všude a nejspíš už brzy aspirují na funkci prezidenta zeměkoule. V takovém případě je každá rada drahá.

Jestli chcete vědět, jak na ně, nebo se dozvědět více o komunikaci se skupinou či jakkoliv využít mých zkušeností s moderováním, pak budu potěšen, když mi napíšete, zavoláte nebo se přímo přihlásíte do některého z kurzů mediální komunikace, které lektoruji  🙂

Komentáře uzavřeny

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress