Úvod

Stáhnout vCard

Jiří Veselý

Jiří Veselý

Rozdíl mezi PR článkem a tiskovou zprávou

8.1.2014, od admin, kategorie Blog, PR

PUblic relationsSpousta lidí si myslí, že PR článek je totožný s tiskovou zprávou. Věřte mi, není. Ba právě naopak. S troškou nadsázky je PR článek pravým opakem tiskové zprávy. Pokusím se vám stručně a jasně základní rozdíly vysvětlit.

Rozdílní čtenáři

Ať už budete psát tiskovou zprávu nebo PR článek, měli byste mít jasno, pro koho píšete. Ve své podstatě je to jasné. Tisková zpráva je určena novinářům, které chcete přesvědčit, aby zveřejnili informace o vašem produktu, službě nebo akci. PR článek je určen koncovému čtenáři, kterého chcete přesvědčit, aby si váš výrobek koupil,  službu objednal nebo akci navštívil.

Rozdílný styl psaní

S tím, co jsem napsal výše, jde ruku v ruce také styl psaní tiskových zpráv a PR článků. Tiskové zprávy byste měli psát jednoduše, věcně a neplýtvat zbytečnou slovní vatičkou. Většina novinářů má dost bohatou slovní zásobu na to, aby z vaší jednoduché věty, v níž uvedete vše podstatné, byla schopná vytvořit souvislé souvětí, které zaujme čtenáře. Pro novináře jsou důležitá zejména fakta než slovní balast kolem.

Svůj dokonalý verbální projev a rozvinutou slovní zásobu můžete světu ukázat v PR článku. Zde záleží totiž jen na vás, jestli v zákazníkovi vzbudíte zájem nebo ne.

Ten musíte samozřejmě vzbudit i v novinářích, ale dlouhý a nepřehledný text o 2 normostranách vám v tom moc nepomůže. Jak u tiskové zprávy i u PR článku však platí, že text musí mít nějaký příběh nebo přidanou hodnotu. Holá informace o tom, že jste v loňském roce vydělali svůj první milion, nebude zajímat ani novináře, ani čtenáře. Pokud se však podělíte o to, co vám k úspěchu pomohlo, eventuelně o to, jak jste dokázali být prospěšní ostatním, zaujmete novináře i koncové čtenáře.

Rozdílná struktura

Primární rozdíl mezi tiskovou zprávou a PR článkem je také ve struktuře. V tiskové zprávě byste všechny podstatné informace měli „nacpat do prvního odstavce“, aby měl novinář hezky pohromadě co se stalo, kde a kdy se to stalo. Po dvou větách tak bude mít novinář jasno, jestli má pro něj vaše tisková zpráva význam nebo pomaže do koše.

V PR článku by pověstné „co, kdy, kde, kdo a proč“ také nemělo chybět. Ale už není důvod, proč se vším chlubit hned v úvodu. Naopak, informaci o tom, proč by si váš výrobek měl čtenář objednat, si nechte klidně až na závěr.

A na konec tu mám jedno pravidlo, které platí jak u PR článků, tak u tiskových zpráv.

„Pište, když máte opravdu, co říct.“

Znáte to určitě sami, otevřete web a těšíte se na přínosný článek a místo toho na vás čeká jen snůška nic neříkajících obecných nesmylů, která vznikla jen za účelem „aby se o mně psalo“. A stejně jako je Internet plný mnohdy nesmyslných blábolů s nulovou informační hodnotou, tak obdobně vypadají velmi často i emailové schránky novinářů. A věřte mi, že informace o tom, že si pan manažer nadnárodní korporace XY dal k obědu luxusní steak z tuňáka, nebude zajímat ani novináře ani čtenáře. Pokud se o všem o svou porci nepodělil se skupinkou místních bezdomovců.

FOTO: freedigitalphotos.net (Autor: Stuart Miles)

 

 

 

Mediální školení

Komentáře uzavřeny

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress